Potilaalle
20.12.2019

10 uudenvuodenlupausta, jotka on helppo pitää

Vuoden vaihtuessa moni haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä, ja mietiskelee erilaisia omaan hyvinvointiin liittyviä lupauksia uudelle vuodelle. Nyt on aika unohtaa kurinalaiset elämäntaparemontit, jotka kariutuvat omaan mahdottomuuteensa jo ennen helmikuuta! Anja listasi kymmenen hyvinvointia lisäävää uudenvuodenlupausta, jotka on helppo toteuttaa omassa arjessa!

10 uudenvuodenlupausta, jotka on helppo pitää

Liikuskelen vähän joka päivä

Enää ei tarvitse väkisin liikkua veren maku suussa! UKK-instituutin vastikään uudistuneet aikuisten liikuntasuositukset huomioivat entistä paremmin kevyen liikuskelun merkityksen. Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville. Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Liikuskelua tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi.

Lisään ruokavaliooni hyviä aineksia

Vaikka syömisen tai painon kanssa olisi hankaluuksia, ei ruokavaliota tarvitse ajatella kitudieettien tai täyskieltojen kautta. Tärkeiden ravintoaineiden lisääminen ruokavalioon vähitellen voi olla järkevämpää. Ruokailutottumuksia voi alkaa muuttaa esimerkiksi huolehtimalla siitä, että syö päivän jokaisella aterialla kasviksia.

Käytän vähemmän älypuhelinta

Puhelin tunkeutuu nykyään arjessa moniin tilanteisiin, joissa siitä ei tarvita. Kun katse on kohdistettuna alaspäin älylaitteeseen, pää notkahtaa etukenoon. Pitkällä tähtäimellä kuormitus synnyttää myös kiputiloja niskan seudulla. Jos tiedät itsekin puhelimen hallitsevan arkeasi liikaa, yritä vähentää puhelimen käyttöä edes pienin askelin! Ystävyys- ja perhesuhteillekaan ei ole pahitteeksi, jos puhelin viettäisi enemmän aikaa pöydällä kuin kädessäsi.

Nukun riittävästi

Riittävällä levolla on valtava merkitys hyvinvointimme kannalta. Ihminen selviää kyllä pitkiäkin aikoja vähillä unilla, mutta tällä on kielteisiä vaikutuksia niin terveyteen, muistiin kuin mielialaan. Aikuisen unen tarve on jopa 7–9 tuntia vuorokaudessa ja nuorilla vielä enemmän. Kehoa ei voi väkisin totuttaa lyhyisiin yöuniin. Oma unirytmi kannattaa pitää vakiona myös viikonloppuisin ja lomilla. Jos uni ei meinaa illalla tulla, sammuta kaikki kodin näytöt tunti ennen nukkumaanmenoa.

Tauotan istumista

Pitkäkestoisella ja yhtäjaksoisella istumisella on todettu olevan muista elintavoista riippumattomia haitallisia yhteyksiä terveyteen. Näitä ovat esimerkiksi valtimosairaudet ja diabetes. Pitkäkestoinen istuminen voi kuormittaa yksipuolisesti kehon tukirakenteita ja on yhteydessä myös niska- ja alaselkäkipuihin. Tutkimuksen mukaan vapaa-ajan istuminen on jopa haitallisempaa terveydelle kuin työpäivän aikana istuminen. Jo tunti istumista putkeen on pitkä aika, useammasta tunnista puhumattakaan. Jo lyhyetkin tauot vaikuttavat myönteisesti rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan.

Tapaan ystäviä ja läheisiä säännöllisesti

Hyvät ihmissuhteet ovat onnellisen ja terveen elämän salaisuus. Yhteydenpidon tiivistäminen läheisten kanssa on siis loistava uudenvuodenlupaus, jolla ilahduttaa paitsi itseään, myös muita! Päätä, että tapaat ystäviä kahvittelun merkeissä tai soitat jollekulle kaukaisemmalle ystävälle vanhanaikaisen pitkän puhelun esimerkiksi kerran viikossa.

Stressaan vähemmän

Liiallinen ja pitkäaikainen stressi on vaaraksi terveydelle. Itsetuntemus sekä omien rajojen tunnistaminen ovat äärimmäisen tärkeitä henkilökohtaisessa stressinhallinnassa. Itselleen ei kannata asettaa epärealistisia tavoitteita. Kannattaa myös yrittää lakata murehtimasta asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa ja olla itselleen armollisempi.

Pysyn positiivisena

Elämässä tapahtuu paljon sellaista, jota emme voi hallita. Ainoa asia, mitä voimme hallita, on suhtautumisemme. Hankaluudet on helpompi kohdata, kun on hyvien hetkien aikana kasvattanut voimavarojaan. Positiivisuus vaatii vain ajatustyötä! Tunnista esimerkiksi päivittäin jokin positiivinen tapahtuma tai harjoita mindfulnessia keskittyen nykyhetkeen menneisyyden tai tulevaisuuden sijaan.

Opettelen jotain uutta

Uusien taitojen opettelu loppuu helposti aikuisena. Se on sääli, koska uuden oppiminen virkistää mieltä ja tuo iloa arkeen, vaikkei opeteltava taito edes olisi erityisen hyödyllinen. Oppimalla uuden taidon voi saada myös uusia elämyksiä ja näkökulmia.

Autan enemmän muita

Ihmisestä tuntuu luonnostaan hyvältä auttaa toisia. Kun me teemme hyvää toisille ihmisille, saamme siitä myös itsellemme hyvää oloa. Toisen ihmisen auttaminen ei aina edes vaadi suuria ponnistuksia. Joskus riittää pienen palveluksen tekeminen tai ihan vaan toisen kuunteleminen.