Potilaalle
21.8.2020

Näillä vinkeillä kohti parempaa syksyä

Syksyllä luonto on monen mielestä kauneimmillaan. Puiden lehdet saavat kirjavan sävyn ja ilma on mukavan raikasta. Vaikka syksyllä on ulkona kaunista, niin ikävämmät asiat, kuten yksinäisyys, stressi ja ahdistus voivat nostaa päätään kesän jälkeen. Varsinkin näin poikkeuksellisina aikoina negatiiviset tunteet saattavat korostua. Listasimme vinkkejä, mitä syksyn saapuessa kannattaa tehdä, jotta mieli pysyy virkeänä.

Näillä vinkeillä kohti parempaa syksyä

Muista levätä

Syksyn hiipivä pimeys ei ole pelkästään huono asia. Kun vuodenajoissa siirrytään kohti talvea, saa hyvällä omatunnolla nukkua silloin kun nukuttaa ja arjessa voi ottaa vähän rennommin. Iltaisin on mukavaa keittää kuppi hyvää teetä ja katsoa televisiosta lempisarjaa tai lukea jotain jännittävää kirjaa.

Riittävällä levolla on myös iso merkitys hyvinvointimme kannalta. Aikuisen unen tarve on jopa 7–9 tuntia vuorokaudessa ja nuorilla vielä enemmän. Joten levon kannalta pimeys on ihan hyvä asia.

Liikunta tekee hyvää

Siinä missä pimeään vuodenaikaan saa ottaa aikaa levolle, liikuntaa ei sovi unohtaa. Vaikka pitkän päivän jälkeen tekisikin mieli jäädä sohvannurkkaan tuijottamaan televisiota, niin sitä ei kannata tehdä joka päivä. Liikunnan ei tarvitse olla veren maku suussa suoritettua rääkkiä, vaan kevytkin liikunta tekee keholle ja mielelle hyvää.

Tänä vuonna poikkeusaikojen myötä moni onkin ottanut liikunnan elämäänsä ihan eri tavalla mukaan kuin ennen. Luonto on tuonut usealle parempaa mieltä, kun arki on muuttunut monella tapaa. Koska turvaväleistä täytyy edelleen pitää huolta, niin ystävien tapaaminen esimerkiksi ulkona kävelyn merkeissä on loistava tapa nauttia seurasta ja saada liikuntaa!

Videopuheluista apua yksinäisyyteen

Poikkeusaika on korostanut yksinäisyyttä, koska muiden ihmisten näkeminen on ollut rajoitettua. Onneksi yksinäisyyttä voi lievittää esimerkiksi soittamalla läheisille videopuheluita. Se toinen henkilö ei ehkä ole fyysisesti läsnä, mutta on läsnä kuitenkin, kun voi nähdä toisen kasvot ja kuulla äänen.

Hyvät ihmissuhteet ovat erittäin tärkeitä omalle hyvinvoinnille ja niitä kannattaa vaalia poikkeusajoista huolimatta. Läheisiin ihmisiin kannattaa pitää säännöllisesti yhteyttä. Monia saattaa askarruttaa jatkuvat poikkeusajat ja omista murheistaan läheisille ihmisille puhuminen voi helpottaa oloa merkittävästi.

Pidä kiinni rutiineista

Koska sosiaalinen elämä on viime kuukausina ollut rajoitettua, rutiineista kiinnipitämisen merkitys on korostunut arjessa. Rutiinien ei tarvitse olla mitään isoja, vaan ihan jo se, että menee nukkumaan ja herää samaan aikaan joka päivä, voi auttaa.

Rutiineissa kannattaa pitää kiinni myös siitä, että syö monipuolisesti ja terveellisesti. Samoin kannattaa liikkua säännöllisesti. Rutiinien lomassa kannattaa ehdottomasti järjestää aikaa myös asioille, joista nauttii, kuten harrastuksille tai sille lempikirjan lukemiselle.

Ole kiltti itsellesi ja muille

Olemalla lempeä itsellesi ja muille saat aikaan hyvän olon tunteen itsellesi. Aina ei tarvitse olla sata lasissa tekemässä asioita, vaan välillä on ihan ymmärrettävää, että ei jaksa. Välillä on hyvä vain antaa itsensä olla, sen kummemmin sitä ajattelematta.

Poikkeuksellisina aikoina on hyvä muistaa, että me olemme kaikki samassa veneessä. Uusi arki on meille kaikille jotain, mihin täytyy sopeutua. Pidetään siis huolta toisistamme ja itsestämme!