Potilaalle
29.11.2019

Näin selviydyt kaamoksen yli

Vuoden synkin aika on juuri nyt. Pohjoisessa eletään jo kaamosta, ja etelässäkin päivä jatkaa lyhenemistään vielä muutaman viikon ajan. Kysyimme Anjan Facebookissa parhaimpia vinkkejä kaamoksen torjuntaan ja vastauksia saatiinkin runsaasti!

Näin selviydyt kaamoksen yli

Lue anjalaisten parhaat vinkit pimeyttä vastaan:

”Runsas hedelmien ja kasvisten nauttiminen sekä ulkoilu. Myös nelijalkaisten seura piristää ja alentaa verenpainetta tutkitusti.”

”Kulttuurielämykset ja hyvä ruoka pitävät fiiliksen hyvänä.”

”Ystävien tapaaminen ihan kahvittelun merkeissä piristää aina kummasti mieltä.”

”Aamu alkaa parhaiten kirkasvalon herätyksellä. Aivan kuin auringonnousuun heräisi! Tämä on meillä toiminut jo vuosia.”

”Pimeä ei haittaa yhtään mitään. Työpäivän jälkeen otsalamppu päähän ja metsään tarpomaan. Missäpä sen rauhallisempaa. Kun tulee lunta, saappaan varret vaan tiukemmalle ja tarpominen jatkuu.”

”Kirkasvalolamppu, runsas yrttien käyttö ruoassa ja reipas ulkoilu valoisaan aikaan!”

”Pidä vauhti yllä, niin pimeys ei pääse tarttumaan hihaan!”

”Kynttilät ja takkatuli reippaan ulkoilun jälkeen!”

”Terveellistä ruokaa, juomaa, liikuntaa, ystävien tai sukulaisten tapaamista sekä omaa aikaa sopivissa suhteissa. Näitä kun noudattaa, niin jaksaa arjessa töhöttää!”

”Lemmikit, laulaminen ja öljyvärimaalaus auttavat kaamoksen selättämiseen ja stressiin.”

”Villasukat jalkaan ja hyvä kirja käteen!”

”Päivittäinen kuntouinti ja sauna sekä kävelyä raittiissa ulkoilmassa. Lauluharrastuskaan ei ole yhtään pahitteeksi.”

”Ulkoilu ja liikunta onnistuvat pimeälläkin. Kadut ja ladut ovat valaistuja, sisällä voi jumpata tai osallistua ryhmäliikuntaan, käydä uimassa tai kuntosalilla. Kaamos on tekosyy olla tekemättä mitään. Iät ajat on pohjoisessa jatkettu normaalielämää vuodenajasta riippumatta.”

”Vesijumppaa, kävelyä ja hiihtoa – luonnon vähäisessäkin valossa voi liikkua. Ei niitä katuvaloja ollut lapsuudessakaan enkä kaipaa nytkään!”

”Lähde uimaan! Uimahallissa on lämmintä vettä ja yleensä mukavia juttukavereita saunassa.”

”Paras vinkkihän on lähteä sinne missä on aurinkoa. Ei tarvitse mennä kuin Saksaan, niin johan se aurinkokin paistaa eli aina ei ole pakko lähteä aurinkorannoille. Jos ei ole mahdollisuutta lähteä ulkomaille, niin kirkasvalolamppu ja liikunta ovat tosi hyviä konsteja jaksamiseen!”

”Urheilu, ulkoilu, positiiviset ajatukset, terveellinen ruokavalio, riittävä lepo. Tee sellaisia asioita mitkä tekevät onnelliseksi.”

”Juo vettä riittävästi, tee päivittäin edes pieni kävelylenkki ulkona ja muista syödä säännöllisesti. Laita kasviksia, hedelmiä ja marjoja mukaan. Pidä yhteyttä ystäviin. Ilahduta koti-iltoja kynttilöillä. Ruoki lintuja ja seuraa niiden touhuja.”

”Anna armoa itselle! Talvella saa levätä tavallista enemmän, ihan niin kuin luontokin tekee.”

”Positiivinen asenne. Kuukauden päästä jo päivä pitenee! Ja 19.6.2020 aurinko ei laske ollenkaan. Ota D-vitamiini käyttöön talveksi.”

”Ruokavalio kuntoon ja nauti vuodenaikojen vaihtelusta! Tämän saa hyvällä omallatunnolla ottaa pienenä lepoaikana, jos sellainen tuntuu hyvältä. Käytä enemmän aikaa esimerkiksi meditaatioon ja rauhalliseen joogaan ym. kehonhuoltoon.”

”Noudata omaa rytmiäsi, jos nukuttaa, niin nuku hyvällä mielellä!”