Potilaalle
21.11.2019

Näin hoidat mielenterveyttäsi

Mielenterveys on ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn perusta. Siksi sen huoltaminen on tärkeää.

Näin hoidat mielenterveyttäsi

Ihmisen mielenterveys muovautuu koko elämän ajan. Hyvä mielenterveys on monen tekijän summa, jossa jotkut tekijät voivat olla vahvempia kuin toiset.

Suotuisissa olosuhteissa mielenterveyden voimavarat kasvavat. Toisaalta ihmisen mieli voi sairastua siinä missä kehokin, mikäli mielenterveyden voimavarat on kulutettu loppuun.

Mielenterveysviikon kunniaksi kokosimme vinkkejä, joilla jokainen voi huoltaa omaa mielenterveyttään – jopa päivittäin!

Ota rennosti

Rentoutumiselle kannattaa varata edes pieni hetki joka päivä, sillä rentoutuminen vähentää stressiä sekä parantaa unta, keskittymiskykyä ja tuotteliaisuutta. Lisäksi se auttaa rauhoittamaan mieltä ja kehoa. Rentoutumiskeinoja on monenlaisia; kirjat, elokuvat, käsityöt, saunominen tai vaikkapa nokkaunet sohvalla. Tärkeintä on vastapainon löytäminen arjen velvollisuuksille.

Liiku stressi pois

Säännöllinen liikunta auttaa selviytymään arjen vaatimuksista. Liikunnan avulla voidaan hallita stressiä, parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Haastavissa elämäntilanteissa liikunta auttaa vähentämään ahdistusta ja jännitystiloja. Jo pelkkä päivittäinen kävely tekee hyvää keholle ja mielelle. Tärkeintä on harrastaa omalle keholle sopivaa liikuntaa. Se voi olla myös venyttelyä, asentojen vaihtelua päivän mittaan tai taukojumppaa.

Mene metsään

Metsän hyvinvointivaikutuksista on tutkimustuloksia 80-luvulta lähtien. Jo viiden minuutin oleskelu metsässä vähentää stressihormoni kortisolin määrää veressä. Verenpaine laskee, syke rauhoittuu ja lihasjännitys helpottaa. Kaksikymmentä minuuttia riittää mielialan kohenemiseen. Keskittymiskyvyn paranemiseen tarvitaan 10−55 minuuttia metsässä.

Pidä yhteyttä läheisiisi

Läheiset ihmissuhteet antavat suojaa stressiltä ja masennukselta. Läheisten kanssa voi jakaa ilot ja surut ja monesti ikävät asiat asettuvat oikeaan perspektiiviin. Ihminen kaipaa luonnostaan läheistä ihmistä, jolle voi puhua kaikesta, jonka seurasta hän voi nauttia, ja johon voi tukeutua.

Innostu uudesta

Innostus tuo energiaa ja kohottaa mielen arjen yläpuolelle. Kun rikkoo totuttuja rutiineja, voi saada uusia elämyksiä ja näkökulmia. Innostus vie eteenpäin, motivoi oppimaan uutta ja saa menemään epämukavuusalueelle. Innostuksen voimalla jaksaa jatkaa vaikeissakin hetkissä, kun vain uskoo asiaansa ja pitää tavoitteen kirkkaana mielessä.

Auta muita

Ihmisestä tuntuu luonnostaan hyvältä auttaa toisia. Kun me teemme hyvää toisille ihmisille, saamme siitä myös itsellemme hyvää oloa. Toisten auttaminen tai vaikkapa vapaaehtoistyö kasvattavat myös elämän merkityksellisyyttä ja vahvistavat itseluottamusta.

Pidä puolesi

Erilaiset vaatimukset ja odotukset ovat lisääntyneet ja koventuneet niin töissä kuin vapaa-ajalla. Jokaisella on oikeus suojella omaa jaksamistaan. Omat rajat kannattaa oppia tunnistamaan ja opettaa myös muut kunnioittamaan niitä. Jokaisen tulisi opetella tarvittaessa sanomaan ”ei”, kun oma jaksaminen on koetuksella esimerkiksi työelämässä.

Keskity tähän hetkeen

Ajatukset ja tunteet ovat parhaimmillaan myönteinen voimavara. Menneiden murehtiminen tai huoli tulevasta kuluttaa usein turhaan energiaa. Tietoinen läsnäolo on vanha viisaus elämänhallintaan. Kannatta keskittyä enemmän siihen mikä on tässä ja nyt, eikä murehtia menneitä tai tulevaa kuin sen verran, mikä on välttämätöntä.

Pyydä tarvittaessa apua

Jokaisen elämässä on välillä vastoinkäymisiä. Joskus niistä ei selviä yksin tai edes läheisten tukemana. Älä anna häpeän vaikeuttaa avun hankkimista. Keskusteluapua ja vertaistukea on saatavana monelta taholta. Terveydenhuollon lisäksi apua saa anonyymisti erilaisista puhelinpalveluista ja netistä.